Debrecenben épül a Kelet-Magyarországra tervezett velodrom

Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Debrecenben Város Önkormányzata, a Debreceni Egyetem és a Magyar Kerékpáros Szövetség szorosan együttműködnek annak érdekében, hogy a bringások a cívis városban 2021-ben birtokba vehessék a fedett velodromot – hangzott el Révész Máriusz kormánybiztos, Papp László polgármester, Bács Zoltán kancellár és Princzinger Péter elnök sajtótájékoztatóján.

Az MKSZ elnöke a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a következő hónapok feladata az optimális lokáció meghatározása, a tervezett beruházás időbeli és pénzügyi ütemezését is felölelő megvalósíthatósági tanulmány összeállítása, valamint az építés és a működés időszakára vonatkozóan a környezeti hatások felmérése – annak érdekében, hogy elkészülhessen a Kormány számára a beruházás forrásigényét és a majdani működtetési modellt bemutató előterjesztés. Újságírói kérdésre reagálva az elnök hozzátette: véleménye szerint jelen pillanatban nem elsősorban annak van jelentősége, hogy pontosan hol épül majd meg a velodrom, hanem annak, hogy milyen jogi és üzleti konstrukcióban biztosítható a létesítmény fenntarthatósága hosszú távon, azaz, a különleges kerékpáros sportcsarnok miként tudja a leghatékonyabban szolgálni a kerékpársport, a város, az itt élők és az egyetem céljait.

DehirModern bringás edzőcsarnokot építenek Debrecenben

E körben Princzinger Péter megjegyezte: Debrecen mellett számos érv szólt. Itt működik az országban az egyik legnagyobb és legsikeresebb utánpótlás bázis, az autópálya és a repülőtér ideális elérhetőséget biztosít, és hasonló létesítmény legközelebb 500 km-es távolságban, Bécsben, illetve 700 km-es távolságban, a lengyelországi Pruszków-ban van. Ezek az adottságok, valamint a város fogadókészsége, a meglévő és a tervezett szálláshely kapacitások, az egyetemi képzési erőforrások és a rendelkezésre álló teljesítménydiagnosztikai háttér összességében megalapozzák egy regionális kerékpársport központ koncepcióját.

dr. Princzinger Péter elnök
















Európában az egyik legnépszerűbb sportág a kerékpározás, hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A magyar kerékpársportról ma elmondható, hogy erősödő, nemzetközi szinten már jegyzett sportolókkal rendelkezik, azonban ahhoz, hogy megfelelően betöltse társadalmi-gazdasági rendeltetését, elengedhetetlenek a felkészülést biztosító, korszerű, fedett létesítmények. A kerékpársport a laikus szemlélő számára nem igényel különösebb infrastruktúrát, az általános vélekedés szerint a versenyeket közúton vagy erdőben kijelölt útvonalakon rendezik. A valóságban az egyes szakágak dinamikusan fejlődnek és ugyanolyan létesítmény igényük van, mint a többi sportágnak.

A Magyar Kerékpáros Szövetség sportágfejlesztési stratégiája (2017-2024) kiemelt figyelmet szentelt az infrastrukturális feltételeknek, így – miután a kerékpár is bekerült a kiemelt sportágak körébe – a rendelkezésre álló forrásokból kisebb volumenű fejlesztések már megvalósultak vagy folyamatban vannak. A Magyar Kerékpáros Szövetség célul tűzte ki a Kerékpár Edzőcsarnok-fejlesztési Program megvalósítását, amelynek keretén belül edzések és versenyek lebonyolítására is alkalmas velodromok megépítésére kerül sor az ország három, egymástól távol eső helyszínén (Budapest, Kelet-Magyarország, Nyugat-Magyarország). A Kelet-magyarországi velodrom helyszíne Debrecen.

Az edző velodromok célja nem a „nagy világversenyek” megrendezése, s emiatt a költségigényük és a fenntartásuk is a töredéke az olimpiai velodromnak. A Magyar Kerékpáros Szövetség elsődleges szempontja, hogy a pályák minél hamarabb a magyar kerékpárosok rendelkezésére álljanak. A létesítmények elsősorban utánpótlás-nevelést szolgáló edzőkomplexumok lennének, kisebb nézőtérrel, melyek az utánpótlás-korú versenyzők mellett az amatőr és hobbi sportolók számára is látogathatók lesznek. A létesítmények – más sportágak befogadása esetén, hatékony hasznosítási koncepcióval – önfenntartóan tudnak működni. A kelet-magyarországi és a nyugat-magyarországi létesítmények jó helyszínválasztás esetén regionális szerepet játszhatnak, azokat a szomszédos országokból érkező sportolók is használni fogják, ahol nincs pálya, ezért a regionális központokként is funkcionáló Debrecen sok szempontból indokolt választás. Megfelelő helyszínek esetén a létesítmények a mindennapos testnevelés infrastrukturális igényeit is kiszolgálhatják.

A velodrom egy speciális sportcsarnok, melynek központi eleme az ovális alakú, fából épített, két egyenesből és két erősen döntött visszafordító kanyarból álló, gyorsasági kerékpáros versenyek lebonyolítására szolgáló pálya (track). A kerékpáros pályatest által határolt belső terület – ami lesüllyesztve a pályatest alatt helyezkedik el – kerékpáros versenyek alkalmával technikai zónaként funkcionál, itt helyezkednek el a versenyzőket kiszolgáló csapatok. Amikor nincsen kerékpáros verseny, akkor ez a belső tér használható más kerékpáros szakág vagy más sportág helyszíneként (pl.: tollaslabda, röplabda, torna, ritmikus gimnasztika). Ennek bevételei is hozzájárulnak a fenntartható működéshez. A velodrom nem csak profi vagy utánpótlás versenyzők által használható, hanem a szabadidősport igényeit is ki tudja elégíteni. Nyugat-Európában jellemző példa, hogy cégek vásárolnak pályahasználatot adott időszakra, és a dolgozók ez időben korlátlanul igénybe vehetik a pályát (maximum 20-25 főig általában). Az épületnek megfelelő szellőzéssel, fűtéssel és hűtéssel kell rendelkeznie, valamint elengedhetetlen a megfelelő öltözők, vizes helyiségek, technikai kiszolgáló helyiségek, tároló kapacitás, szociális terek, épületen kívüli gépkocsi parkoló és kerékpár tárolók telepítése.

A velodrom lehetővé teszi, hogy Magyarországon is 12 hónapon át adott legyen a pálya-sport versenyek lebonyolítása (12 olimpiai versenyszám), a professzionális kerékpáros edzésmunka és a kerékpársport utánpótlás-nevelési bázisa szélesítéséhez szükséges infrastrukturális feltételek biztosítása. Továbbá más kerékpáros szakágak, más sportágak, illetve akár kulturális események befogadására is alkalmas.

Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a Kormány az elmúlt években óriási hangsúlyt fektetett az aktív Magyarország megteremtésére, mely sportág-fejlesztést, infrastruktúra-fejlesztést és az utánpótlás-nevelés fejlesztését is tartalmazta. Kiemelten fontos a kerékpársport, amelyhez a kerékpárutak építése, kerékpáros pihenők kialakítása, illetve a hasonló létesítmények építése kapcsolódik szorosan. A most épülő létesítmény jelentőségét tovább növeli, hogy 500 km-es körzeten belül első és egyetlen lesz, mely garancia lehet a kihasználtságra, illetve a széles látogatottságra.

Papp László, Debrecen MJV polgármestere hangsúlyozta, hogy 2010 óta Debrecen igazi regionális központtá fejlődött, mind gazdasági, mind kulturális, mind pedig sportszempontból. A debreceni velodrom építését újabb elismerésként és egyben fontos lehetőségként értékelte, melynek funkcionalitása illeszkedik a város sport és közösségi életébe.

Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja szerint a fiatalok közösségi aktivitásaihoz is hozzájárulhat majd a létesítmény, melyhez az Egyetem a sport és turisztikai képzési hátteret, valamint a sportdiagnosztikai rendszert biztosítja.

Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetségnek elnöke kiemelte, hogy a magyar kerékpársport 12 szakág együttes versenyeztetését és infrastrukturális hátterét kell biztosítania. A magyar kerékpársport felemelkedőben van, a további sikerek eléréséhez az utánpótlás-nevelés erősítésére, a hasonló infrastrukturális fejlesztésekre, valamint a most megszületett sportágfejlesztési stratégia megvalósítására van szükség. A velodrom nem csupán a kerékpársport, hanem adottságinak köszönhetően más kiegészítő sportolási lehetőségek együttes székhelye lehet.

 

Forrás: www.bringasport.hu – RSS