A felzárkózás mesterei – Spái statisztikák

F1

2016. augusztus 30. kedd, 10:59

Mi volt a különleges Nico Rosberg első kör végén mért előnyében, milyen új rekordot döntöttek meg a tinédzserek és miért számít különösen jó felzárkózónak Lewis Hamilton? A Belga Nagydíj statisztikai összesítéséből kiderül!

Nico Rosberg 20. F1-es győzelmét szerezte karrierje során Spa-Francorchampsban, ezzel az örökranglistán feljött két finn világbajnok, Mika Hakkinen és Kimi Raikkönen mellé.

Lewis Hamilton 97. dobogós helyezésével beérte Fernando Alonsót, és már csak két pilóta van, akik többet szereztek nála: Michael Schumacher (155) és Alain Prost (106).

A brit egy másik mutatóban azonban beállította a rekordot: Spában 180. F1-es versenyét futotta Mercedes-motorral, ezzel beérte Michael Schumachert, aki a Ferrari erőforrásával állt rajthoz ennyi alkalommal.  Senki más nem volt még ilyen hosszú időn át elkötelezett egyetlen márka iránt, az eddig teljes karrierjét a Mercedes hűséges partnereként töltő Hamilton pedig Monzát követően már egyedüliként fog állni a lista élén.

Dppi_00116013_950

A Mercedes címvédője a 21. rajthelyről kapaszkodott fel a harmadik helyre, így pedig már azzal is kérkedhet, hogy ő az első versenyző, aki pályafutása során háromszor is dobogós lett úgy, hogy a 20. pozícióból vagy annál hátrébbról startolt. Hasonló tettet vitt véghez 2014-ben Hockenheimben és a Hungaroringen is. Hamilton ezen a hétvégén 17 helyen lépett előre, ami a valaha látott legnagyobb felzárkózásnak számít Spában.

Fernando Alonso is sokat jött előre, ő a 22. helyről lett 7., neki azonban nincsenek ilyen jó felkapaszkodási mutatói: nem hogy dobogóra, csupán pontszerző helyre is mindössze háromszor kapaszkodott fel eddig, amikor a 20. vagy annál rosszabb pozícióból startolt – persze hozzá kell tennünk, hogy esetében a gyenge rajthelyek közül sok még a minardis időkből való.

A Mercedes egy nehezebben visszakereshető rekordról is megemlékezett: technikai részlegük vezetője, Paddy Lowe 150. F1-es győzelmét ünnepelte a hétvégén. Az 54 éves brit szakember három csapat színeiben dolgozva halmozta fel ezt a tekintélyes mennyiségű sikert: 1987-ben a Williamsnél kezdett, 1993-ban átszerződött a McLarenhez, és 2013 óta ténykedik a Mercedesnél.

A McLaren 1988 és 1991 közötti sorozata után a Mercedes a második csapat, amely zsinórban négy évben tudta elhódítani a pole-t Spában.

Max Verstappen önmaga és egész Hollandia legjobb időmérős eredményét jegyezte a második hellyel. Versenye viszont aztán csak az első kanyarig lehetett örömteli, ahol az idei Kínai Nagydíj rajtot követő pillanatai ismétlődtek meg: egy rámenős mozdulattal belülre húzódó Red Bull a két Ferrari összeütközését idézte elő.

Verstappen lett egyébként a valaha volt legfiatalabb versenyző is, aki az első sorból kezdhetett meg egy nagydíjat. Egy 65 éves rekordot, Ricardo Rodriguez 1961-ben Monzában felállított eredményét adta ezzel át a múltnak.

Dppi_00116013_665

Felipe Massa a 10. helyen ért célba, ezzel éppen sikerült megszakítania azt a rossz sorozatát, miszerint négy egymást követő versenyén nem tudott a legjobb tíz között végezni. Ilyen csak egyszer történt vele karrierje során, és azok sem egymás utáni futamok voltak. 2002 végén, majd a Sauberhez való visszatérését követően 2004 elején volt egy négy kiesésből álló sorozata.

Nico Hülkenberg karrierje legjobb eredményét állította be, hiszen harmadik alkalommal végzett a 4. helyen a 2012-es Belga Nagydíj és a 2013-as Koreai Nagydíj után. A dobogóról azonban még most, 107. rajtja alkalmával is lemaradt.

A Belga Nagydíjon az első kör befejezésekor Nico Rosberg 4,111 másodperccel vezetett a második helyezett Daniel Ricciardo előtt – a nagy különbség részben annak volt köszönhető, hogy az 1-es kanyar balesete közvetlenül Rosberg mögött zajlott le. Ám kilenc évet kell visszamennünk az időben ahhoz, hogy találjunk egy futamot, ahol az első kör végén ennél is nagyobb volt a különbség az első két pilóta között. A 2007-es Európa Nagydíjon, még a mostaninál is zűrösebb körülmények között történt meg ez, ahol Kimi Raikkönen 5,335 másodperccel előbb érte el a célvonalat, mint a mögötte rangsorolt Felipe Massa. Persze ez egy olyan első kör végén történt, ahol a többség a megérkező eső miatt azonnal kiviharzott a bokszba, Raikkönen azonban túlcsúszott a bokszbejáraton, és Massával ellentétben a pályán szelte át a célvonalat.

Fernando Alonsót tavaly és idén is utolérték a motorcserék Spában. A két év során részben taktikai, részben megbízhatósági okokból összesen 115 rajthelynyi büntetést szedett össze számára a McLaren a belga pályán.

Dppi_00116013_144

Esteban Ocon megejtette F1-es debütálását a Manor színeiben, ezáltal pedig először fordult elő, hogy egyszerre két tizenéves versenyző is ott legyen a rajtrácson. Ez viszont már csak Monzában fog megismétlődni, hiszen a francia szeptember 17-én betölti 20. életévét, ismét Verstappent hagyva az egyedüli tinédzserként.

A Manornak valamiért nagyon megy Spában az időmérőkön – a Virginként való 2010-es debütálásuk óta a mezőny leggyengébb csapatai között tartják őket számon, ám Belgiumban már négyszer is bejutottak legalább egyik autójukkal a Q2-be: 2010-ben Timo Glock, 2013-ban Jules Bianchi és Max Chilton is, 2014-ben Bianchi, idén pedig Pascal Wehrlein vitte véghez ezt a kisebbfajta hőstettet. 

Forrás: www.formula.hu – RSS